آلوین تافلر فیلسوف و نویسنده ، اولین بار در کتاب مشهور خود به نام « موج سوم » به بررسی مسیر پیشرفت بشریت پرداخت . او تاریخ را به سه قسمت تقسیم کرد وهر کدام را یک موج نامید.
موج اول : عصر کشاورزی
افراد در محدوده خانه ، مدرسه ، مسجد ، کلیسا و مزرعه شان اطلاعات محدود و هماهنگی از محیط اطراف دریافت میکردند . گذر زمان بصورت گردشی بود . به همین علت بود که از تغییر مکان یابی خورشید و ماه برای اندازه گیری گذر زمان استفاده می شد . کار در موج اول به نیروی فیزیکی و عضلانی بستگی داشت . برای همین هم خانواده ها پر جمعیت بوده و کار ها از نوع کشاورزی و دامپروری بودند .
دنیای خانواده ها محدود به ابعاد زمین کشاورزی آن ها می شد . به موج اول عصر کشاورزی هم گفته می شود .
« عصر کشاورزی : زمین به عنوان ثروت »
نوع مبادلات جنس به جنس بود ، مردم شیر می دادند و تخم مرغ می گرفتند . این مبادله جنس به جنس اساس تجارت در این زمان بود . در موج اول میزان ثروت انسان به مساحت زمین هایش بستگی داشت و مردم برای کار کردن به سرِ زمین های خود می رفتند
موج دوم: عصرصنعتی
افراد از محدوده های کوچک خود خارج شدند و دنیای بزرگتری را خارج ازمرز های خانه و مزرعه تجربه کردند .
فاصله مردم از هم بیشتر شد چون که مرز های جغرافیایی شکل گرفته بودند ولی به کمک رسانه های گروهی حجم اطلاعات بیشتری بین مردم رد و بدل شده و ارتباط ها به نوعی حفظ شد . تنوع و گسستگی این اطلاعات روز به روز بیشتر شد . گذر زمان به صورت خطی بوده و ساعت های کاری با شیفت های کاری ایجاد شدند ، کار در این عصر به نیروی مغز و حافظه متکی شد .
این درست است که موج دوم حافظه بشر را گسترش داد ولی آن را ایستا و فرسوده و منجمد کرد و دلیلش انتقال اطلاعات از مغز به روی کاغذ بود . خانواده ها در این مقطع از زمان کوچک وکوچک تر شدند و نیروی عضلانی جای خود را به ماشین های صنعتی داد .
برای همین هم به موج دوم موج صنعتی میگویند .
« عصر صنعتی : پول وطلا به عنوان ثروت »
کار ها از نوع تولیدی بودند ، کالا ها ابتدا تولید و سپس برای فروش روانه بازار می شدند . در موج دوم مبادله جنس با پول صورت گرفت .
ثروت انسانها در این دوره مقدار پول وطلایی بود که پشتوانه مالی بانک ها به حساب می آمد و همچنین با آغاز این عصر مردم برای کار کردن به کارخانه ها ، ادارات و شرکت ها می رفتند و پس از اتمام کار به خانه باز می گشتند . برای همین هم مفهوم عشق در دوره صنعتی تضعیف شد . در حالی که در عصر کشاورزی یعنی موج اول خانواده ها از صبح تا شب کنار هم بودند و مفهوم عشق در آن دوره بسیار پر رنگ می نمود
موج سوم: عصر الکترونیک
عصر شکوفایی موبایل ، کامپیوتر و اینترنت است . در این دوره مرز های جغرافیایی مفهوم خود را از دست دادند . وسعت نظر انسان بخاطر پیشرفت تکنولوژی نه به اندازه سیاره زمین بلکه به اندازه کهکشان ها گسترش پیدا کرد.
موج سوم به عصر اطلاعات و ارتباطات معروف است . حجم وسیعی از اطلاعات در طول چند ثانیه از مکانی به مکان دیگر انتقال پیدا کرده و روند زندگی بشر را تحت تاثیر قرار می دهد . استفاده از کامپیوتر به پویایی و خلاقیت ذهن انسان کمک کرد . ماشین های صنعتی جای خود را به روبات ها و دستگاه های هوشمند دادند . در عصر اطلاعات چرخه تولید بسیار کوتاه مدت شده و کالا ها عموماً سفارشی شدند .
( در موج سوم تلاش شرکت ها برای دست آموز کردن مشتریان است. )
یکی از بارز ترین نشانه های موج سوم حذف منشی ها در ادارات بخاطر مکانیزه شدن کار هاست . انسان در این دوره برای کار کردن نیازمند فضای خاصی نیست و در هر مکانی می تواند کار کند و این به کمک تکنولوژی ارتباطات و کنترل از راه دور میسر می شود . مبادلات تجاری با پول الکترونیک انجام می پذیرد و ثروت انسان به میزان اطلاعات او و البته به کار گیری آنها بستگی دارد .
« عصر اطلاعات و ارتباطات : اطلاعت به عنوان ثروت »
فرهنگ خانواده دست خوش تغییر شده و افراد مجرد افزایش پیدا کردند . انتقال کار ها به خانه باعث اشتراک بیشتر زن و مرد شده و همین صمیمیت بیشتر مفهوم عشق را دوباره پر رنگ تر از قبل کرد . در موج سوم مفهوم عشق به همراه آگاهی ، مسئولیت پذیری و انضباط شخصی میزان موفقیت افراد را تعیین می کند . گذر زمان در این دوره گذری نقطه ایست و بشر در هر زمان هرکاری که دلش بخواهد انجام می دهد و چارچوب و محدودیت های خاص زمانی و همچنین مکانی پایبند نیست . هدف ما از بازگو کردن سیر تاریخی تغییر مفهوم کار خاطر نشان کردن این موضوع است که تمام دنیا در حال عبور از زندگی موج دومی به زندگی موج سومی هستند . بسیاری از شاخه های عصر ارتباطات و اطلاعات جزء شاخصه های تجارت های نوین است .
به همین جهت کسانی که مفهوم کار را در عرق ریختنِ صبح تا شب و به کار گیری مستقیم نیروی عضلات و مغز می داند در برخورد با این کار دچار شک و تردید می شوند . اینکه چطور یک تجارت می تواند در خانه انجام شود ، این که چطور هنوز کالایی تولید نشده می توان آن را فروخت مسئله ی مهم این است که دنیای امروز به سمت کسب اطلاعات و افزایش آگاهی از آینده در حال حرکت است . کسانی می توانند در این مسیر حرکت کنند که خود را با این تغییرات وفق دهند و به فرصت های تغییر و تحول مادی و معنوی چنگ بیاندازند + .